|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

توسعه تعادل بخشی و احیای منابع آب زیرزمینی چهارمحال و بختیاری در گروی تعامل کارگروه سازگاری با کم آبی

علی اکبر صبا: سیاست‌هایی وجود داشته که مصارف به سمت استفاده از منابع آب زیرزمینی سوق پیدا کرده است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری گفت: سیاست‌هایی وجود داشته که مصارف به سمت استفاده از منابع آب زیرزمینی سوق پیدا کرده است، از طرفی استان ما در منابع آب سطحی غنی بوده ولی به سمت این منابع حرکت کرده و خروجی آن مواجه شدن با دشت‌هایی است که بحران‌زده هستند.

علی‌اکبر صبا  در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، اظهار کرد: در عصر توسعه به جایی رسیده‌ایم که انسان وارد محیط زیست و طبیعت می‌شود و اثراتی از خود روی طبیعت بر جای می‌گذارد که اکنون ما را با چالش‌هایی رو به رو کرده است.

وی افزود: طی دهه‌های گذشته بدون اینکه الزامات توسعه پایدار را رعایت کنیم و توسعه متوازن داشته باشیم به سمت توسعه حرکت کرده‌ایم. 

صبا گفت: مدیریت یکپارچه در حوزه منابع آب، به مدیریت منابع و مصارف با لحاظ الزامات زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و مشارکت تمام ذینفعان گفته می‌شود که در یک حوضه آبریز می‌تواند کاربرد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طرحی به نام آمایش سرزمین از ابتدا در کشور وجود نداشته است، تصریح کرد: جانمایی مصارف بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات با لحاظی که بر اقلیم جغرافیایی منطقه حاکم هستند، صورت نگرفته است به طوری که صنایع پرآب‌بر کشور در نقاطی مستقر شده که کمترین منابع آبی را دارند یا در استان صنایع سنگین در دشت‌هایی مستقر شده که اکنون با بحران مواجه شده‌اند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: سیاست‌هایی وجود داشته که مصارف به سمت استفاده از منابع آب زیرزمینی سوق پیدا کرده است، از طرفی استان ما در منابع آب سطحی غنی بوده ولی به سمت این منابع حرکت کرده و خروجی آن مواجه شدن با دشت‌هایی است که بحران‌زده هستند.

وی با اشاره به اینکه  وزارت نیرو برای اینکه بتواند از لحاظ سازه‌ای و غیر سازه‌ای روند رو به جلو در سطح ایستابی را به گونه‌ای کند بکند، طرحی به عنوان تعادل بخشی را تعریف کرد، گفت: خوشبختانه چهارمحال و بختیاری جزء استان‌هایی بود که در زیر پروژه‌های این پروژه‌ پیشگام شد.

صبا ادامه داد: سال ۸۶ این پروژه تعریف شد و در ۱۵ امین جلسه شورای عالی آب با نام طرح احیا و تعادل بخشی مصوبه شورای عالی آب را اخذ و تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه کارگروه ملی به نام سازگاری با کم آبی در سطح ملی و به تبع در استان‌ها تشکیل شد، بیان کرد: وظیفه کارگروه‌ها حفاظت و حراست از منابع آب بود که در حال حاضر منابع جدیدی در دسترس نداریم و باید به سمت و سوی مدیریت مصارف پیش رویم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: کارگروه سازگاری با کم آبی استان شامل تمام ادارات و شرکت‌های ذیربط است و وزارت نیرو بدون همکاری سایر نهادها  قادر نخواهد بود از عهده حفاظت منابع آب برآید.

وی گفت: جایگاه اصحاب رسانه، تشکل‌های غیر دولتی و فضای مجازی در فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی به مردم غیر قابل انکار است، بنابراین باید در کنار دولت قرار بگیرند تا بتوان به سمت و سویی حرکت کرد تا محیط زیست منابع طبیعی را برای آیندگان حفظ کرد.

در ادامه محمد ناصری سرپرست معاونت برنامه‌ریزی شرکت آب منطقه‌ای استان اظهار کرد: در راستای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب در کشور و به تبع در استان ۱۵ برنامه مشخص شده که یکی از برنامه‌ها مربوط به طرح فرومسدود کردن چاه‌های غیر مجاز بوده که کمترین تعداد چاه غیر مجاز در این استان وجود دارد.

وی افزود: از سال ۹۴ با پیگیری‌های انجام شده تاکنون ۴۰۸ حلقه چاه غیر مجاز با همکاری دستگاه‌های امنیتی و قضایی استان فرومسدود شدند که بیش از ۶ میلیون مترمکعب در منابع آب زیرزمینی صرفه‌جویی شد.

ناصری در ادامه با اشاره به طرح اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در قالب طرح داناب، تصریح کرد: این طرح در دو مقطع ابتدایی و متوسطه اول انجام شد.

وی اجرای شیوه‌های نوین آبیاری تحت فشار، تشویق کشاوزان به استفاده از سیستم تیپ، رعایت الگوی کشت متناسب با شرایط آب و هوایی و هیدرولوژی مناطق، نصب کنتورهای هوشمند و اجرای سیستم‌های گلخانه‌ای به منظور افزایش تولید و راندمان را از جمله راهکارهای مناسب در حفظ وضع موجود منابع آب زیرزمینی بیان کرد.

ناصری تاکید کرد: لازم است رسانه‌ها در راستای مصرف بهینه آب و مدیریت بهره‌وری از منابع آب و مشکلاتی که به دنبال دارد را به مردم منعکس کنند.

در ادامه سید هاشم فاطمی مدیر امور منابع آب شهرستان شهرکرد گفت: چهارمحال و بختیاری وابستگی شدیدی به منابع آب زیرزمینی دارد.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که خشکسالی پدیده‌ای بوده که از ابتدا وجود داشته و تا انتها هم وجود دارد.

فاطمی با اشاره به اینکه آب‌های سطحی به منابع آب زیرزمینی وابستگی دارد، اظهار کرد: منابع آب سطحی نسبت به دهه‌های گذشته به شدت کاهش یافته، به طوری که  ۱۳ سال است که در دشت‌های استان رودخانه دائم وجود ندارد.

این کارشناس شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: دشت‌های استان با کسری مخرن زیاد آب مواجه هستند، به طوری که دشت شهرکرد  ۲۷۲ میلیون متر مکعب کسری مخزن دارد که قطعا با ارائه راهکارها دشت‌های استان امکان احیا شدن  را دارند.

وی تامین آب شرب سالم را یک ضرورت بسیار حیاتی برای استان دانست و گفت: با وجود وفور آب در برخی از مناطق باید به این مهم توجه کرد و آب سالم در اختیار مردم قرار داده شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان شهرکرد با اشاره به برخی از طرح‌های آبرسانی استان، تصریح کرد: طرح بن- بروجن طرح حیاتی استان است که اگر تامین اعتبار  برای آن صورت نگیرد در زمینه تامین آب شرب با مشکل مواجه خواهیم شد، همچنین طرح سد باباحیدر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که می‌تواند در تامین آب شهرستان فارسان موثر باشد.

وی تاکید کرد: طبق پیش‌بینی هواشناسی بارش‌های امسال نرمال نیست که این امر زنگ خطری است و باید بیش از گذشته به منابع آبی توجه شود.

فاطمی با اشاره به اینکه باید آب ناشی از بارش باران را در سطح دشت‌ها جمع‌آوری کنیم، گفت: برای این امر چاه‌های جذبی در نظر گرفته شده است که اقدامات آن در حال نهایی شدن است.

وی بیان کرد: اجرای طرح تغذیه مصنوعی در دشت‌های استان جوابگو است که مطالعات آن انجام شده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان شهرکرد در ادامه با اشاره به اینکه در کشور و استان به آلودگی منابع آب توجه نمی‌شود، تصریح کرد: عمده آلاینده‌ها سموم و کودهای شیمیایی بوده که ما از استانداردهای جهانی بیشتر استفاده می‌کنیم، همچنین نیترات موجود در بسیاری از چاه‌ها افزایش یافته که می‌تواند معضلات بسیاری را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سالانه میزان آلودگی منابع آبی در حال افزایش است، بیان کرد: اگر آب زیرزمینی آلوده شود نمی‌توان آلودگی را از بین برد.

فاطمی ایجاد کارخانه بازیافت زباله در استان را ضرورت اجتناب‌ناپذیر  بیان کرد و گفت: به منظور جلوگیری از رها شدن زباله‌ها در طبیعت باید این کارخانه در استان ایجاد شود.

کد خبر: 987
  تاریخ خبر : 1398/09/09
  آخرین به‌روزرسانی : 1398/09/09
 اورنگ
 668
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 33
  • بیشترین بازدید همزمان : 523
  • بازدید امروز : 432
  • بازدید دیروز : 6,630
  • کل بازدید : 4,773,427
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/03 14:17:39
  • شناسه IP شما : 18.117.70.132

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شهرکرد، بلوار فارابی، نبش خیابان هفت تیر
  • کدپستی : 8814673113
  • تلفن : 6-33334805-038
  • فاکس : 33335098-038
  • پست الکترونیکی : info[at]cbrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :